The longest railway tunnels in Iran

در ایران، تونلهای ریلی زیرزمینی، بیشتر در مسیرهای شهری و برای حل مشکلات ترافیکی و توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری استفاده می شوند.
1) تهران – تونل زیرزمینی، منطقه 17 – بطول 8000 متر
2) هرمزگان، تونل 15، بلاک زادمحمود – اضطراری۶ – بطول 3000 متر
3) شمال١، تونل 55، بلاک گدوک – دوگل – بطول2887 متر
4) شرق، تونل خماری، بلاک کامه – حصارجلال بطول 2850 متر
5) خراسان، تونل 2، بلاک مرزداران رباط اشرف بطول 2680 متر
6) شرق، تونل جنرال بلاک عشق آباد – غنی آباد بطول 2600 متر
7 ) زاگرس، تونل شاهی ، بلاک تله زنگ – تنگ۵ بطول 2525 متر
8) زاگرس، تونل شاهپور بلاک تله زنگ – تنگ ۵ بطول 2481 متر
9) شمال2، تونل 18، بلاک شیرین سو – لوشان بطول 2045 متر
فهرست تونلهای شاخص در نواحی با طولی بین ۱ تا ۲ کیلومتر
ممکن است تعداد بیشتری از تونلهای بالای 1000 متر در بعضی مناطق مانند لرستان، زاگرس و … وجود داشته باشد که فهرست نشدهاند.
10) فارس، تونل 12، بلاک پاسارگاد – سعادت شهر 1890 متر
11) لرستان، تونل 120، بلاک قارون – بیشه بطول 1817 متر
12) آذربایجان، تونل ضحاک، بلاک بابک – خراسان بطول 1744متر
13) اراک، تونل آران، بلاک فیروزان – زاگرس بطول، 1237 متر
14) شمالغرب ، تونل 4، بلاک پلدختر – میانه بطول 1207 متر
نواحی یزد، اصفهان، جنوبشرق و قم با تونلهایی بطول کمتر از 1000 متر در ردیف های بعدی قرار دارند.
گفتنی است مناطق جنوب، غرب، کرمان شمالشرق 1 و شمالشرق2 فاقد تونل ریلی هستند.
